איך עובד שוק ההון ומהן מניות?

במציאות של היום, כאשר המחירים לא מפסיקים לעלות, יוקר המחיה משפיע ומכביד על הקניות שאתם עושים כבני נוער. החל מיציאות עם חברים, שיעורי נהיגה, ואפילו על הזמן הפנוי שנשאר ברשותכם.

דמיינו לכם, אילו היו לכם את הכלים והידע הנדרשים לייצר הכנסה נוספת או אולי אפילו עיקרית, וכל זאת, מבלי לשנות את אורח החיים שלכם בצורה קיצונית, בכל זמן שתרצו ומכל מקום שרק תבחרו. 

באמצעות שוק ההון ישנם בני נוער מצאו את תחילת דרכם לעולם הפיננסי והתחילו להשקיע וללמוד על התחום מכל מקום.

מהו שוק ההון?

תמיד שאלתם את עצמכם "מהו שוק ההון? ואיך כל כך הרבה אנשים מצליחים להרוויח ממסחר והשקעות בשוק ההון?".

על מנת להיכנס לנעליים של הסוחרים ולהבין את כל המילים שהם כבר חיים: מניות, מדדים, תעודות סל, אגרות חוב, נאסד"ק ועוד כל מיני מילים מבלבלות שמביני העניין כבר מזמן אימצו.

על מנת להתחיל ולהבין מהו שוק ההון, נצטרך להפריד את הביטוי לשניים,שוק והון.

כשאנחנו מתייחסים למילה הון בהקשר של שוק ההון, ננסה להסתכל מנקודת מבט עסקית וכאשר נחשוב על הון, ישר נחשוב על כספים.

ומה לגבי שוק?

טוב כולכם  יודעים מהו שוק, שוק הוא המקום שבו מתרחשות עסקאות בין מוכרים וקונים.

כעת נחבר יחדיו את המילים ויצא לנו שוק ההון, המקום בו מבצעים עסקאות כספיות בין אנשים שונים, אלו שיש להם כספים פנויים להשקעה, לבין אלו שזקוקים לכספים להשקעה, ואנחנו לא מדברים על מקרים קיצוניים של עשירים ועניים, זו יכול להיות כל בן נוער עם כסף פנוי אפילו סכום קטן המעוניין להשקיע את כספו בעסקים שונים על מנת לקבל תשואה (רווח) על הכסף שהוא השקיע.

יש המון עסקים וחברות שזקוקות לכספים לפיתוח ולהגדלת העסק, והם ממש לא חייבים להיות עסקים עם צרות כלכליות, אלו בדרך כלל עסקים שעובדים והולך להם טוב , אבל הם מעוניינים להתרחב ולגדול ולשם כך הם זקוקים לעוד כסף.

בוא נכיר  דוגמא שתעזור לנו להמחיש את העניין:
דניאל הוא איש עסקים מצליח בתחום ייצור הרכב, דניאל הוא גם הבעלים של "דניאל ייצור רכבים בע"מ".
ככל שעבר הזמן, דניאל התקדם וקיבל הצעה מחברת מרצדס לחוזה עבודה שיכול להכניס לו הרבה כסף.
על מנת שדניאל יוכל לחתום על ההסכם, דניאל צריך לבנות מפעל נוסף ולהגדיל את יכולת הייצור שלו לרכבים.
לשם כך, דניאל זקוק לסכום של כעשרה מיליון שקלים, לטובת בניית המפעל הנוסף והגדלת התעסוקה.

דניאל בוחר להפוך לחברה ציבורית ולמכור מניות לציבור על מנת לגייס את הכסף הנדרש.

דניאל הולך לבורסה לניירות ערך ומנפיק את חברתו, ומעכשיו דניאל מציע מניות לציבור בתמורה לכסף שיושקע בחברתו. לאחר שהציבור יסחור במניות החברה, הכסף שייכנס לחברה ישרת את דניאל להקמת המפעל הנוסף על מנת לעבוד עם חברת מרצדס וברגע שהוא ירוויח מהחוזה כך שווי העסק שלו יגדל וכך גם המשקיעים שהשקיעו ברכישת המניות את כספם ייהנו מרווח על ההשקעה.

כעת נשאלת השאלה, מהי בכלל מניה?

מהי אותה מניה שאתם הולכים לקנות ולמכור, ואיך ניתן לייצר ממנה רווחים?

תום ועוד ארבעה חברים הולכים לקנות פיצה, הפיצה תעלה לתום ולחברה 100 ש"ח.

במידה ויחלקו את הפיצה שווה בשווה, כמה כל אחד יצטרך לשלם עבור החלק שלו בפיצה?

מאחר ובפיצה אמריקאית יש עשרה חלקים, והפיצה עולה 100 ש"ח, כל משולש יהיה שווה 10 ש"ח.

במידה והפיצה תהיה מחולקת שווה בין ה5 חברים, כל אחד ישלם 20 ש"ח על המשולשים שלו.

נניח שלאחד החברים קוראים יואל, ויואל רוצה לאכול יותר פיצה ומוכן לשלם עבורה, תום חבר של יואל, מוכן להסתפק במשולש פיצה אחד, ומוכן למכור לתום את המשולש השני שלו.

כעת  יש לתום משולש אחד, עליו שילם 10 ש"ח וליואל יש שלושה משולשים עליהם שילם 30 ש"ח.

עכשיו ליואל יש רוב באחוזי ההחזקה בפיצה, משום שהוא מחזיק 30% מהפיצה, בשונה מיתר החברים שמחזיקים ביחד את 70% האחוזים הנוספים.

יואל חושב שמשום שהוא מחזיק ביותר אחוזים מחבריו הוא יכול להחליט איזו תוספת לשים על כל המגש, והוא בוחר זיתים.

חבריו של יואל לא אוהבים זיתים, והם מתאחדים יחדיו, וכעת הם מחזיקים בשבעה משולשים שהם כ 70% מהפיצה, ולכן הם מהווים את הרוב בהחזקה, ויכולים להחליט אילו תוספות יהיו על הפיצה.

הם מחליטים פטריות.

במידה ונחליף את הפיצה בחברה ציבורית, ואת תום וחבריו נחליף במשקיעים, למדנו שמניה היא נייר ערך המאפשר לכל אחד להשקיע ולהיות שותף בחברה ציבורית בהתאם לסכום ההשקעה.

כאשר אנו קונים/מוכרים מניות אנו למעשה סוכרים בחלקים מחברות ציבוריות שונות. כאשר מי שמחזיק ברוב האחוזים הוא בעל השליטה והוא מקבל את ההחלטות של החברה. במידה ואין רוב מניות לאדם אחד בלבד, ההחלטות יתקבלו ע"י רצון הרוב.

אז כיצד אתם תוכלו להרוויח מהשקעות בשוק ההון?

זוכרים את דניאל ייצור רכבים? אם אתם מאמינים שהחברה של דניאל תגדל בעתיד, יש באפשרותכם להשקיע בחברה של דניאל, אם נבחר להשקיע סכום של 100 ש"ח, והמחיר הנוכחי של כל מניה בחברה של דני עומד כיום על 10 ש"ח, במחיר הזה נוכל לרכוש 10 מניות של החברה.

לאחר תקופה מסוימת, מחיר המניה זינק ל12 שקלים (משום שהיו יותר מכירות רכבים), זאת אומרת שאם נמכור עכשיו את המניות שיש ברשותינו, נקבל חזרה 120 ש"ח ונעשה רווח של 20 ש"ח.

אז איך אפשר להתחיל להשקיע ואיפה אפשר ללמוד עוד?

בתור בני נוער, אינכם רשאים להתחיל להשקיע עצמאית החל מגיל 18, כמובן שאם ההורים שלכם כבר משקיעים בשוק ההון אתם מוזמנים לגשת וללמוד ממה שתיקי המניות שלהם עושים לפני שאתם קופצים למים בעצמכם. לפני כניסה לשוק ההון אנו ממליצים ללמוד עוד על השוק ע"י האינטרנט וקורסים אשר ילוו אתכם בדרך הכי מקצועית שאפשר, לשוק ההון נכנסים רק עם ידע- מניות הן לא הימורים וחשוב לזכור זאת אל תרוצו אחרי עצות מחברים .

מקווים שהחכמתם ואתם כבר מחפשים דרך לפריצה הכלכלית שלכם – רוצו ללמוד עוד!

תוכן עניינים

הפוסטים האחרונים שלנו

מה זה "תשלומים" ולמה משתמשים בהם

מה זה "תשלומים" ולמה משתמשים בהם? נושא בוער בעולם הפיננסי וביחסינו עם כסף הוא עניין התשלומים, אנחנו, כבני נוער בעולם המודרני, פחות נחשפים למושג הזה,

איך עובד שוק ההון ומהן מניות?

במציאות של היום, כאשר המחירים לא מפסיקים לעלות, יוקר המחיה משפיע ומכביד על הקניות שאתם עושים כבני נוער. החל מיציאות עם חברים, שיעורי נהיגה, ואפילו

נגישות