זו הזכות שלי, שכר מינימום

אז מהו שכר מינימום, ועל פי מה הוא נקבע? ברוכים הבאים לעוד בלוג שלנו, בואו נתחיל.

שכר מינימום הוא גבול תחתון הנקבע לשכר, כלומר סכום שלכל עובד ישולם שכר שלא יפחת ממנו. לקביעת שכר המינימום משמשות דרכים אחדות (שעליהן נדבר בפסקה הבאה): חוק, תקנה מנהלית או הסכם קיבוצי. כללי שכר מינימום נפוצים במדינות במדינות רבות. מטרת שכר המינימום היא להגן על העובד מפני כוחם החזק יותר של מעסיקים במערכת יחסי העבודה.

אז מה הם הסכומים לשכר המינימום? בישראל החל מינואר 2017:
16 ומטה: 21.45.
16-17: 22.98.
17-18: 25.43.
18 ומעלה: 29.12.

אז על פי מה נקבע שכר המינימום?

שכר המינימום נקבע מכמה חלקים עיקריים, להלן כל חלק (פירוש המושגים נלקח מויקיפדיה):

חוק – קביעה של שכר המינימום בחוק כאחוז מסוים או משתנה אחר. הסדר זה קיים מהשכר הממוצע במדינות רבות, אך בשנים האחרונות פוחת השימוש בו בגלל קשיחותו.

תקנה מנהלית – קביעה של שכר המינימום על-פי החלטת שר או פקיד ממונה, במרווחים חודשיים או שנתיים. הסדר זה נפוץ מאוד במדינות עניות, בלתי דמוקרטיות או כאלו הסובלות מאינפלציה המחייבת עדכון לעיתים תכופות.

הסכם – קביעה של שכר המינימום מתוקף הסכם בין מעסיקים לבין ארגוני העובדים. גישה זו מקובלת במיוחד במדינות שבהן יש ארגוני עובדים חזקים, החשים שביכולתם להגיע להסכם ראוי גם ללא התערבות המחוקק. הסכם זה מחייב לפחות את החתומים עליו, ולעיתים הוא מוחל על אוכלוסייה רחבה יותר, למשל באמצעות צו הרחבה.(מויקיפדיה)

שכר המינימום הראשוני נקבע בניו זילנד ומאז הוא נפוץ ברוב המדינות בעולם.

כששכר המינימום עולה, האנשים שעובדים לפיו מרוויחים יותר, ובכך העלאת שכר המינימום גורמת למיתון מסוים בין המרוויחים פחות למרוויחים יותר. לאחרונה הממשלה העלתה את שכר המינימום בכמה עשרות אגורות.

שכר המינימום יצא לראשונה על ידי אנשים שתמכו בו מבחינה עקרונית, ללא קשר להשפעה שלו על הכלכלה. לשיטתם, תשלום שכר נמוך במיוחד הוא ניצול הכח שיש למעסיקים בענייני התשלום לשכיר. עוד מטרה שיש  לשכר המינימום היא הקטנת פערי ההכנסה והגדלת השוויוניות בהכנסות בין מקצועות. שכר המינימום לא תלוי בגודל המשפחה של העובד, ולכן הוא לא יכול להבטיח הכנסה שתאפשר קיום למשפחה, מטרה שבה עוסקים כלים אחרים של מדינת הרווחה, כמו הבטחת הכנסה או קצבת ילדים.

בצד השני, אנשים מסוימים מתנגדים לשכר מינימום גם ללא קשר להפשעה שלו על הכלכלה. יש גם כאלו שתומכים בשני הצדדים לגבי שכר המינימום הטוענים שעמדתם, בנוסף שהיא מוצדקת מוסרית, היא גם טובה לכלכלה.

ומה לגבי ישראל אתם שואלים?

מדינת ישראל נקטה שלא ראוי שהמדינה היא זאת שתסדיר את השכר, אלא עליו להיקבע כתוצאה ממשא ומתן בין המעביד לעובד, הכוונה בין ארגוני העובדים, ללא התערבות חקיקתית. לפיכך התנגדה ההסתדרות לחוק שכר מינימום ושיעורי שכר מינימום נקבעו בהסכמים למקצועות שונים.

סיעת תכלת לבן בהסתדרות, שהייתה מזוהה עם מפלגת הליכוד בשנות השבעים העלתה דעות אופוזיציוניות להנהגת ההסתדרות ובין השאר דרשה חקיקת חוק שכר מינימום.

הנהגת ההסתדרות התנגדה לחקיקת החוק מתוך חשש שהוא יגרום לפיטורים המוניים של עובדים שעליהם היא אמורה להגן כאיגוד מקצועי.(ויקיפדיה)

בשנת 1972 נחתם לראשונה בישראל הסכם קיבוצי כללי בעניין שכר מינימום, בין ההסתדרות לבין לשכת התיאום של הארגונים הישראליים, ושר העבודה הרחיב את ההסכם בצו הרחבה לכל העובדים בישראל. במשך השנים שלאחר מכן לא פעלה ההסתדרות בעניין, ושכר המינימום נשחק. בתחילת 1987 עמד על 39% מהשכר. (ויקיפדיה)

תוכן עניינים

הפוסטים האחרונים שלנו

מה זה "תשלומים" ולמה משתמשים בהם

מה זה "תשלומים" ולמה משתמשים בהם? נושא בוער בעולם הפיננסי וביחסינו עם כסף הוא עניין התשלומים, אנחנו, כבני נוער בעולם המודרני, פחות נחשפים למושג הזה,

איך עובד שוק ההון ומהן מניות?

במציאות של היום, כאשר המחירים לא מפסיקים לעלות, יוקר המחיה משפיע ומכביד על הקניות שאתם עושים כבני נוער. החל מיציאות עם חברים, שיעורי נהיגה, ואפילו

נגישות