מה הוא תקציב ואיך בונים אותו?

מהו תקציב, ואיך בונים אותו? איזה כיף שחזרתם שוב לבלוג שלנו.

קודם כל נתחיל בהסבר קצר מהו תקציב:
תקציב הוא סוג של תוכנית עסקית . המטרה של תקציב היא ניהול ההוצאות וההכנסות.

אז ממה מורכב תקציב?

תקציב מורכב משני דברים: הכנסות והוצאות.

הכנסות – כל סכום כסף אותו תקבלו במהלך החודש ויהיה לזכותכם. הכנסות יכולות להיות שכר חודשי מעבודה, דמי כיס קבועים מההורים או מכל גורם אחר, קצבאות, דיבידנטים מהשקעות, מתנות ליום הולדת או לחג וכל דרך מקורית נוספת (וחוקית) שמצאתם להכניס עוד קצת כסף.

הוצאות – כסף שאתם מבזבזים/ משקיעים לטובת ההתנהלות החודשית שלכם בין אם בבילויים, בביגוד, במגורים, בחשבונות או בכל צורך שעולה לכם במהלך הזמן שעל מנת לממשו תצטרכו להוציא סכום של כסף.

אז איך אנחנו בונים תקציב נכון?

מטרת העל שלנו היא לייצר תקציב שבסופו של דבר יהיה חיובי משמע סך כל ההכנסות שלנו יהיה גדול מסך ההוצאות, או באופן פשוט יותר – אם הרווחנו 1000 ש"ח החודש כדאי שההוצאות שלנו יהיו קטנות מ1000 ש"ח.

כדי לעשות את זה נכון, ראשית אנחנו צריכים לרשום את כל ההכנסות שיש לנו, כמו למשל: עבודה, דמי כיס, טיפים, תגמולים וכו'.

בצד השני אנחנו צריכים לרשום את כל ההוצאות שיש לנו, כמו למשל: מסעדות, בתי קולנוע, יציאות עם חברים, דלק לרכב וכו'

השלב השלישי הוא דירוג הוצאות והתחייבויות:

לאחר שיש לנו את כל ההוצאות, חשוב לדרג את כל ההוצאות וההתחייבויות השונות לפי חשיבות וסדר עדיפות. יש הוצאות שהן בסדר העדיפות עליון ובלתי ניתן לויתור כגון: הוצאות על מחיה ומגורים, וכן הוצאות מימון והתחייבויות.

יחד עם זאת, יש הוצאות שכן ניתן לוותר עליהן או לפחות שאפשר לדחות אותן לתקופה אחרת כמו למשל הוצאות על בידור, פנאי, ביגוד וכד'. אפשר לדרג אותן לפי נקודות של 1 עד 5, 1 עד 10 או כל מדד אחר שנוח ומתאים.

אחת הדרכים לדרג היא באופן הבא: הוצאות קבועות שלא ניתן לוותר עליהן, הוצאות שוטפות אחרות, הוצאות תקופתיות לפי רבעון או שנה, לבסוף הוצאות משתנות.

השלב הרביעי הוא חלוקת הכנסות לפי דירוג הוצאות:

כאשר יש רשימה של הוצאות שמדורגות לפי סדר עדיפות / חשיבות, החל מהוצאות שלא ניתן לוותר עליהן להוצאות שאפשר לוותר או לדחות אותן, צריך לשלב אותן עם ההכנסות.

את סך ההכנסה החודשית חשוב לחלק בצורה כזו כך שהוצאות קבועות שלא ניתנות לדחייה ישולמו בשלב הראשון, וההפרש הנותר של ההכנסות יישאר לדרגה הבאה. כך הלאה עד סוף ההוצאות לאותה תקופה.

למשל, אם ההכנסות שלכם הן 3,000 ₪, הוצאות לא ניתנות לויתור (קבועות ושוטפות) 1,000 ₪. אז נותרים רק 2,000 ₪ להוצאות אחרות כמו למשל ביגוד, הנעלה, נופש וכד'.

השלב החמישי הוא קביעת סכום מירבי לכל הוצאה:

הוצאות שאינן ניתנות לויתור כמו מחייה ומגורים, הן בדרך כלל הוצאות קבועות פלוס-מינוס. שאר ההוצאות, במיוחד הוצאות תקופתיות ופנאי ובידור הן הוצאות משתנות ולעיתים אין להן רף עליון.

כך או כך, חשוב לגבי כל ההוצאות לקבוע סכום מקסימלי, שאפשר להשקיע אותו בחודש. קביעת סכום מקסימלי לא רק שמסדרת את התקציב, אלא שהיא גם סוג של כלי משמעת פיננסית חשוב מאוד. סכום מקסימלי לא אומר שזה הסכום שיש להוציא אותו, אלא שאי אפשר להוציא יותר ממנו. אך בוודאי שכן אפשר להוציא סכום נמוך ממנו.

השלב השישי והאחרון הוא: שמירה על תקציב מאוזן:

חשוב לשמור על תקציב מאוזן ככל הניתן על פני חודשים. אם יהיו חודשים שבהן יהיו יותר הוצאות על פני הכנסות, יש לשקול דרכים כיצד לפתור את הבעיה. כך לדוגמה, אפשר באותם חודשים לנסות לצמצם הוצאה לא קריטית או אם יש אפשרות להגדיל הכנסות (לרבות עבודה בשעות נוספות).

תבלין הכסף! – הדבר הכי חשוב בכל תקציב מאוזן הוא לשים חיסכון בצד. אנחנו נרחיב על החיסכון בבלוג אחר אך חשוב לוודא כי בכל חודש הקדשתם סכום מסויים לטובת חיסכון עתידי להגשמת מטרות גדולות יותר אליהן תשאפו במהלך חייכם.

תוכן עניינים

הפוסטים האחרונים שלנו

מה זה "תשלומים" ולמה משתמשים בהם

מה זה "תשלומים" ולמה משתמשים בהם? נושא בוער בעולם הפיננסי וביחסינו עם כסף הוא עניין התשלומים, אנחנו, כבני נוער בעולם המודרני, פחות נחשפים למושג הזה,

איך עובד שוק ההון ומהן מניות?

במציאות של היום, כאשר המחירים לא מפסיקים לעלות, יוקר המחיה משפיע ומכביד על הקניות שאתם עושים כבני נוער. החל מיציאות עם חברים, שיעורי נהיגה, ואפילו

נגישות